Hellesvik storfornøyd med VM Masters i Polen!

Postet av Bingsfoss Sykkelklubb den 2. Sep 2019

John Harald Hellesvik har denne uken gjennomført tempo og landeveisritt i VM Masters i Polen, og er i skrivende stund på vei hjem til Norge og Sørumsand.

Dagens landeveisritt ble nok en opptur for Bingsfoss-syklisten, og han plasserte seg midt på resultatlista på lik linje med temporittet som gikk sist torsdag. Småsliten i beina og med ønske om å skulle hatt en sjåfør hjemover, så er det allikevel en smørblid og superfornøyd spreking vi får et referat fra i kveld.

"Jeg er helt utrolig fornøyd, og dette har virkelig gått over all forventning!" forteller han lattermildt. "Det har vært et flott arrangement, og det har vært utrolig godt å ha familien her som støtte. Været har vært som "i syden", så en god del varmere enn hva jeg er vant til å sykle i, men stemningen og publikum langs løypa har vært fantastisk! Det har virkelig vært en stor opplevelse å få delta her!"

John Harald forteller at dagens ritt på 150km gikk i paddeflatt terreng, men likt med tempoløypa så var det også her flere steder med fryktelig dårlig asfaltdekke. Han kjente seg frisk og sterk underveis, men ble noe defensiv pga forholdene. Han var fast bestemt på å gjennomføre uten uhell, noe han så at mange andre ikke var like heldig med å unngå.

Nå er det hjem til barn, hus, jobb og restitusjon, for så å begynne planleggingen av sesongen 2020. Neste år er det nemlig VM i Canada, og går alt etter planen så står John Harald på startstreken også der! I mellomtiden gleder vi oss over prestasjonene hans i Polen og til å få han hjem til Bingsfoss hvor han også er barnetrener.

Gratulerer så mye John Harald! Vi er utrolig stolt av deg!

Barne- og ungdomsbirken

Postet av Bingsfoss Sykkelklubb den 2. Sep 2019

Søndag var det barn og ungdom sin dag i Birken! Bingsfoss SK var godt representert med 7 ryttere på startstreken i henholdsvis barnebirken og ungdomsbirken, og konkurrerte med andre utøvere fra hele landet. I likhet med alle mosjonister og eliteutøvere som syklet over fjellet lørdag, kan disse nå med rette kalle seg for ekte Birkebeinere!

Utøverne som stilte til start i dag var Sivert Lindblad Vårum, Kevin Touya, Kristian Mjelland, Philip Pochon-Guerin, Paulus Elias Weydahl Juliussen og brødrene Andreas og Mathias Lade. Sistnevnte har også gjennomført ungdomsbirken på ski og løp tidligere i år, og fullførte dermed Birkebeinertrippelen!

Alle deltagerne er svært godt fornøyd med dagens ritt, og selv med litt sølete underlag så slapp de i alle fall unna regnværet som dro over tidligere denne morgenen.

To av gutta, Philip og Kristian, hadde på forhånd bestemt seg for å sykle sammen. Det var en avgjørelse de begge var godt fornøyd med da de kom i mål.

Vi gratulerer dere alle med godt gjennomførte ritt, og håper at andre barn og ungdom lar seg inspirere og blir med til neste år!

Gull til Cathrine Årstad Olsen og Monica Hedlund, og sølv til Per Kristian Orderud i Birken!

Postet av Bingsfoss Sykkelklubb den 1. Sep 2019

Årets store sykkelfest fra Rena til Lillehammer er igjen gjennomført for mange ryttere fra Bingsfoss! Hele 28 av våre medlemmer deltok på den 86 km lange turen fra Rena til Lillehammer med sekk på ryggen, og hjem til Bingsfoss og Sørumsand/Nes kommer det hele 3 medaljer! Det er jo helt fantastisk!

Cathrine Årstad Olsen stilte i K elite, og med tiden 03.21 fulgte hun opp seieren i NM/Stomperud for 2 uker siden med nok et gull i klassen K45-49! Cathrine selv er storfornøyd og sier det er over all forventning! «Det er helt utrolig gøy å avslutte sesongen med klasseseier i Birken! Det har vært tungt etter NM, og det var veldig tungt i starten i dag også. Det er først etter passering i Djuposet at det virkelig løsner. Jeg blir liggende i en gruppe med 6-7 damer, og vi samarbeider godt over fjellet og i rulle i lettere terreng. Resultatet er virkelig langt over hva jeg hadde forventet!» forteller en lykkelig Bingsfossrytter og Norgesmester! Og vi tillater oss å nevne at Nesbuingen endte på en fantastisk 13.plass totalt i eliteklassen for kvinner!

En annen gullvinner på dagens ritt er Monica Hedlund som stilte i FHK-klassen. Hun hadde håp om ny personlig rekord i dag, men teknisk trøbbel og værforhold ville det annerledes. «Jeg måtte ha sykkelen til reperasjon 4 ganger, men var klar over at jeg bare trengte å fullføre for å vinne klassen, så det var nok motivasjon til å kjempe videre» forteller hun.

I klassen M65-69 tok Per Kristian Orderud en fantastisk 2.plass med tiden 03.19! Det er kun drøye halvannet minutt bak klassevinneren, og den nest beste tiden av alle BSK-ryttere i dag! Per forteller at han er svært fornøyd med dagen! «Det var veldig morsomt å havne på pallen! Det gikk dessverre litt for sakte fra Sjusjøen til mål, noe som var litt ergerlig siden jeg lå i teten mesteparten av rittet. Uansett så gikk det over all forventning, og jeg var også heldig med været og fikk kun litt nedbør.» Klubbkamerat Stian Finneide, som for øvrig var raskeste Bingsfosser i dag, er ekstremt imponert over Orderuds tid! «Jeg må virkelig gratulere Per og alle andre Bingsfossere som har stilt til start i dag!» sier Stian i kveld! Han forteller at vær, føreforhold og noen avgjørelser underveis gjorde at det ikke ble noen personlig rekord for han, men han er allikevel veldig fornøyd med egen tid og innsats.

Trond Meckelborg Rognerud (M45-49) og kona Jane Thøgersen (K45-49) forteller begge om en fin, men litt værutsatt tur over fjellet i dag. Trond hadde et forsiktig fall rett før målgang, med er fornøyd med dagens gjennomføring under litt klinete forhold. Jane er enig i at forholdene var noe krevende og at underlaget var sugende, men alt i alt godt og varmt selv med noen regndråper og mye vind. Det må jo også nevnes at Jane, som virkelig har fått fart på sykkelen siste året, i dag perset med hele 52 minutter! «Det blir kanskje ikke helt riktig å sammenligne med tiden jeg hadde i 2016, men nå er målet definitivt å perse med enda noen minutter neste gang og forhåpentligvis gjennomføre på under 4 timer!». Vi kan jo ikke annet enn å si at vi er helt overbevist om at Jane når nettopp det målet!

Det var flere som satte personlige rekorder i dag, og med tiden 03.54 syklet Arild Hartmann (M45-49) inn til årets store mål, nemlig å fullføre under 4 timer! Arild forteller at han var mentalt innstilt på at dette skulle han klare! «Jeg startet bra og var på Skramstadsætra på 40 min. Da tenkte jeg at dette går, jeg har dagen! Før jeg visste ordet av det var jeg i Rosinbakken, og det gikk fortsatt veldig bra. Jeg tenkte at jeg måtte «safe» inn til mål, men så kom vinden i form av en vegg på toppen av Rosinbakken! Hastigheten falt som en stein, og jeg ble seriøst bekymret for at målsetningen min skulle ryke. Heldigvis er jeg sta, og med høyere puls på slettene enn i Rosinbakken, kunne jeg lykkelig rulle inn over mål til ny PR!» Arild forteller avslutningsvis at han er superfornøyd med dagen, noe vi fullt ut kan forstå!

En gjeng «eldre herrer» (som de selv karakteriserer seg som) har også stort sett kommet seg helskinnet gjennom dagens ritt. For Terje Langørgen (som dessverre måtte bryte etter et fall), Helge Eliassen, Morten Holterhuset, Erling Evensen og Øyvind Hagen er Birken en lang tradisjon. Morten syklet for 20. gang i dag, og Øyvind for 23. gang. Fra hytta til støtteapparatet på Sjusjøen forteller de at årets ritt var en tøff opplevelse med fuktig underlag, litt regn og kraftig motvind over Sjusjøen. «Vi startet i forskjellige grupper pga tidligere resultater, så sånn sett syklet vi jo individuelt» forteller Øyvind. Gjengen sier at det viktigste tross alt er å holde seg litt i form og samtidig ha det sosialt. «Med Bingsfossdrakta på, samles vi mosjonistene for felles trening, og fellestreningene fører igjen til at noen av oss setter oss mål med deltagelse på ritt på enten landevei eller MTB. Birken er vel fortsatt det største rittet i Norge som har blitt en fin tradisjon for oss.» Støtteapparatet er det heller ikke noe å utsette på, skal vi tro gjengen som i kveld hygger seg med et glass vin! Med overnatting på Rena hos klubbkollega Rune Rødin, og med støtte fra Christian Kjustad som har stilt opp i en årrekke så er alt «tima og tilrettelagt» når gjengen etter målgang samles hos Dag Nor på Sjusjøen. Gjengen ser ut til å være godt fornøyd med dagens ritt, og gir en ekstra klapp på skulderen til Erling som i dag tok merket i M60-65!

Vi vil gratulere alle våre ryttere som startet og som gjennomførte dagens Birkebeinerritt! Dere er en fantastisk gjeng!

Gull til Cathrine Årstad Olsen i K 45-49

Monica Hedlund

Arild Hartmann på vei inn mot mål til PR!

De «eldre herrer» før start i Rena.

John Harald Hellesvik tok 20.plass i VM Masters Tempo

Postet av Bingsfoss Sykkelklubb den 30. Aug 2019

Torsdag 29.august sto John Harald Hellesvik fra Bingsfoss og Norge klar til start i VM Masters Tempo i Poznan, Polen. Etter å ha vunnet både NM og Nordisk i samme gren, var han endelig klar for å gjennomføre det som har vært hans store mål gjennom sesongen!

I klassen M40-44 lå John Harald lenge høyt på lista på den 18 km lange distansen. Etter å ha brukt nærmere en halvtime (!) på å justere festet på startnummeret mest mulig aerodynamisk, måtte han halvveis, etter vending, dessverre slippe noe da varmen satt han helt ut. Det var sol fra skyfri himmel og en lufttemperatur på 32 grader, en varme John Harald sjelden har syklet i og aldri har konkurrert i. Motstanderne hans fikk isbiter i drakta av støtteapparatet, og han selv dynket seg i vann, men uten særlig nytte. Temporitt er en vanvittig kroppslig påkjenning, og med en snittfart på 45 km/t, så sier det seg selv at kroppstemperaturen er høy nok i seg selv. Energimessig ser John Harald at han på siste runde av rittet ble liggende rundt 60 watt lavere enn hva han normalt sett gjør.

"Men det har vært en utrolig kul opplevelse så langt! Det er gøy å ha knust minst halvparten av konkurrentene mine, og jeg kan nesten garantere at det til neste år er enda flere som skal legges bak meg!" forteller han med latter i telefonen fra varme Poznan.

Ellers så er John Harald fornøyd med arrangementet så langt, men slett ikke imponert over alt.  "Jeg tror det må være det dårligste dekket jeg noen gang har syklet på, sammenlignet med ritt i Norge og Norden. Det var hull og humper overalt, så jeg måtte virkelig fokusere på hvor jeg kjørte."

Nå er det noen dager med restitusjon før han stiller i fellesstart landevei på søndag.

Vi gratulerer John Harald med en fantastisk 20.plass i VM og må innrømme at vi er en smule stolte her hjemme i Sørum!

Stomperudrittet og NM 2019

Postet av Bingsfoss Sykkelklubb den 18. Aug 2019

FOR EN DAG, OG FOR EN GJØRMEFEST! 💦🚵‍♀️🚵‍♂️😁

Årets Stomperudritt ble nok en fantastisk sykkelfest for store og små, elite, tur- og trimmere! Værgudene bidro (som de ofte gjør) til at vi også i år omtrentlig bare fikk "brune drakter" over målstreken😂 Til tross for regn og mere regn gjennom hele dagen, så meldes det om flere heiagjenger og publikummere langs løypene og i start- og målområdet!

Bingsfoss SK stilte med tre ryttere i NM maraton mastersklasser, og som vi tidligere i kveld kunne meddele så fikk vi en Norgesmester med seieren til Cathrine Årstad Olsen i maratondistansen på 49 km K45-49. Cathrine har siste tiden vist at hun er i storform, og så heltent ut før start! Etter å ha kjempet seg gjennom i de gjørmete løypene på tiden 2.55.21 kunne hun strekke armene i været og innkassere GULL i klassen, samt juble over å bli tredje beste kvinne totalt på distansen!👏💪🚵‍♀️ Cathrine forteller at det var en sleip og sølete tur, men at hun hadde godt feste hele veien. "Jeg kjørte på Nobby Nic foran og Rocket Ron bak, og det ga meg trygghet til å kjøre bedre teknisk. Jeg fikk meget god sekundering av mannen min Stig og flotte supportere i teltet ved skibua! Stomperudrittet har vært sesongens store mål for meg, og det er utrolig gøy å lykkes på hjemmebane i dag sammen med Stig. Vi har hatt en tøff vår og forsommer etter ulykken, og jeg hadde ikke klart dette uten han!"
Vi bøyer oss i gjørma og gratulerer nok en gang med Norgesmestertittel og med team Olsen👏🏆🥇🚵‍♀️❤️

Vi gratulerer også Erlend Edvartsen med 6. plass i M50-54 NM Masters maraton 63 km💪🚵‍♂️

I Tur 31 km blir beste Bingsfosser Stian Finneide med en 5.plass i M40-49, og i ungdomsklassen M15-16 som syklet samme distanse, så tok Kevin Touya en sterk 13. plass!
I ungdomsklasse M13-14, på distansen 17 km, gjorde Mathias Lade nok et godt ritt og tok 6. plassen. I klassen M11-12 som også syklet 17 km, tok Paulus Juliussen 3.plassen! Det skal nevnes at 17-km ungdommen fikk en ekstra oppvarmingsrunde på 4,3 km da de ble ledet feil i løypa og måtte starte på nytt.
Gratulerer til dere alle sammen! 🚵‍♀️🚵‍♂️💪

Sist men ikke minst så hadde vi flere barn med i 20 km trim og i barnas Stomperudritt på 4,3 km. Gratulerer til dere alle sammen! Vi digger unger som dere som elsker å sykle i regnvær og bli skikkelig møkkete😁

Takk til Stomperudrittet for nok et fantastisk arrangement! Det er utrolig gøy å være klubb, rytter og publikum hos dere! Dere gjør en helt utrolig jobb med arrangementet, og vi er stolte over å være en del av bygda på en dag som denne!👏👏👏

Og sist men ikke minst; takk til alle dere Bingsfossere som deltar på sykkel eller langs løypene, som rigger og fotograferer, og som bidrar til at vi som klubb får en fantastisk dag sammen. Dere er alle og enhver unike!❤️❤️❤️